Wielka trójka na maturze z języka polskiego, czyli jakie lektury powtórzyć do matury?
Analizując poprzednie matury pisemne z języka polskiego, łatwo zauważyć, że w arkuszach maturalnych królują trzy lektury, a mianowicie: „Lalka” Bolesława Prusa, „Chłopi” Reymonta oraz „Dziady cz. III” Mickiewicza. Te lektury pojawiają się najczęściej, dlatego warto je dokładnie powtórzyć przed egzaminem dojrzałości. Skupiając się na wyżej podanych lekturach, postaramy się w tym artykule przybliżyć najważniejsze informacje na ich temat.
„Lalka”
- powieść realistyczna
- główny wątek: nieodwzajemniona miłość Stanisława Wokulskiego do Izabeli Łęckiej
- w książce ukazana jest panorama polskiego społeczeństwa w XIX wieku (arystokracja, mieszczaństwo, biedota…) oraz dziewiętnastowieczna codzienność Warszawy
- wątek historyczny: wspominanie walk narodowowyzwoleńczych – powstania styczniowego (1863) oraz Wiosny Ludów (1848)
- zawarte są główne hasła epoki pozytywizmu: scjentyzm, praca organiczna, praca u podstaw, kult pracy
- w powieści przeplatają się także wątki charakterystyczne do romantyzmu, tj. nieszczęśliwa miłość głównego bohatera, miłość do ojczyzny, samotność itp.
„Chłopi”
- modernistyczna powieść czterotomowa – kolejne tomy zatytułowane porą roku – Jesień, Zima, Wiosna, Lato
- główny wątek: konflikt pokoleń rodziny Borynów związany z ziemią, miłością do dużo młodszej kobiety,
- realia dziewiętnastowiecznej wsi – ukazanie codzienności ludu wiejskiego, ich gwary, obyczajów itp.
- w powieści zauważyć można motywy typowo pozytywistyczne – przede wszystkim naturalizm, realizm, impresjonizm i modernizm
„Dziady cz. III”
- dramat romantyczny, najważniejsze cechy: synkretyzm rodzajowy i gatunkowy, sceny zbiorowe, skupienie się na jednostce – jeden najważniejszy bohater,
- w dziele wyróżnia się dwa najważniejsze wątki: patriotyczny (walka o Ojczyznę) oraz mesjanistyczny (Polska „Chrystusem narodów”)
- główny bohater: Konrad, w klasztorze bazylianów wygłasza tzw. „Wielką Improwizację”