Zbiory zadań maturalnych na stronie CKE
Niedawno pisaliśmy o tym, że na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ukażą się materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli w formie zbiorów zadań i przykładowych odpowiedzi. Tak też się stało. Od 14 grudnia można pobierać materiały edukacyjne oraz nagrania dostępne na stronie CKE z następujących przedmiotów:
Biologii, chemii, fizyki, filozofii, geografii, historii, informatyki, języka polskiego, języków obcych, matematyki oraz WOS-u. Na stronie dostępne są także filmy i scenariusze z języka polskiego, chemii oraz biologii.
Poniżej przedstawiamy przykładowe zadanie z egzaminu maturalnego z języka polskiego wyciągnięte ze zbioru zadań dostępnego tutaj
Zadanie 21.
a) Który z twórców zajął krytyczne stanowisko wobec koncepcji „sztuki dla sztuki”?
A.Bolesław Prus w Lalce.
B.Stanisław Wyspiański w Weselu.
C.Bruno Schulz w Opowiadaniach.
D.Witold Gombrowicz w Ferdydurke.
b) Uzasadnij swoją odpowiedź jednym argumentem.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
a) B
b) Stanisław Wyspiański uważał, że sztuka powinna służyć narodowej sprawie; artysta ma obowiązek poruszać ważne dla narodu kwestie; wyrazem krytyki koncepcji „sztuki dla sztuki” jest w dramacie kreacja postaci Poety. Wskazówki do rozwiązania zadania. Wprawdzie we wszystkich wymienionych w zadaniu utworach pojawia się motyw twórcy, ale tylko autor Wesela nawiązuje do sformułowanej w XIX wieku koncepcji „sztuki dla sztuki”. Przypomnij sobie, czym dla jej zwolenników była sztuka i jak postrzegali rolę artysty. Zastanów się, jaką funkcję w dramacie Stanisława Wyspiańskiego pełni postać Rycerza ukazująca się Poecie, którego pierwowzorem był Kazimierz Przerwa-Tetmajer. Odpowiedz, dlaczego Stanisław Wyspiański krytykował „sztukę dla sztuki”.